Sotilas- ja ulkoiluvarusteiden sekä armeijaylijäämän erikoisliike Varusteleka on ollut Balancon asiakkaana vuodesta 2023 alkaen. Yhdessä Balancon kanssa Varusteleka on ratkonut kaupan alan työehtosopimukseen liittyviä palkanlaskennan haasteita ja sujuvoittanut kirjanpitoa.
Vuonna 2003 perustettu Varusteleka tunnetaan laadukkaista ja kestävistä tuotteistaan sekä omaleimaisesta ja rohkeasta brändiviestinnästään. Nopeasti Euroopan suurimmaksi toimijaksi alallaan kasvanut Varusteleka työllistää tällä hetkellä yli 70 henkilöä, ja sen liikevaihto vuonna 2023 oli noin 20 miljoonaa euroa.
Varusteleka palvelee asiakkaitaan Helsingin kivijalkamyymälän lisäksi verkkokaupan kautta ympäri maailman. Lähivuosina yhtiön tavoitteena on jatkaa vahvaa kasvua erityisesti Pohjois-Amerikassa, josta jo nyt tulee viidennes sen liikevaihdosta.
Tilitoimiston vaihdolla ratkaisu palkkahallinnon haasteisiin
Syksyllä 2023 Varusteleka päätti vaihtaa tilitoimistoa ja valitsi Balancon yhteistyökumppanikseen. Päätös tilitoimiston vaihdosta syntyi aiempien palkkahallinnon haasteiden myötä.
”Edellisen tilitoimiston palkkahallinto ei taipunut kaupan alan työehtosopimuksen lomapalkkalaskentaan. Ylläpidimme lomapalkkoja massiivisessa Excelissä, mikä oli erittäin työlästä ja virheherkkää. Lopulta suurehkon virheen toteutuminen herätti meidät siihen, että prosessimme oli saatava kuntoon,” muistelee Varustelekan talousjohtaja Jukka Koivulintu.
Varusteleka valitsi Balancon sen ratkaisuhalukkuuden ja avoimuuden ansiosta.
”Balanco erottui edukseen heti ensimmäisistä keskusteluista lähtien. Heidän ratkaisuhalukkuutensa oli aivan omaa luokkaansa. He olivat rehellisiä ja kertoivat avoimesti, miten voisimme hyötyä ohjelmiston vaihdosta. Myös Balancon asiantuntijoiden aktiivisuus ja säännöllinen viestintä vakuuttivat meidät,” Jukka kuvailee.
Sujuvuutta ja joustavaa palvelua
Yhteistyön alkaessa Varustelekan taloushallinto-ohjelmisto päivitettiin Netvisoriin, joka vastaa suoraan kaupan alan erityistarpeisiin. Samalla lomapalkanlaskennan haasteet saatiin ratkaistua. Palkanlaskennan ohella myös kirjanpidon kuukausittaiset tehtävät sujuvat nyt sujuvammin. Balanco saa Jukalta erityistä kiitosta joustavasta palvelusta ja henkilökohtaisesta otteesta.
”Jos omat aikataulumme ovat solmussa, kirjanpitäjämme on tarvittaessa valmis mukauttamaan omia aikataulujaan tarpeidemme mukaan. Palvelu on todella joustavaa ja koen, että asiakasta oikeasti kuunnellaan”, kertoo Jukka.
Asiantuntijoiden aito ote tekee vaikutuksen
Jukka arvostaa erityisesti Balancon asiantuntijoiden avointa viestintää ja aitoa vuorovaikutusta.
”Keskusteluyhteys Balancon asiantuntijoiden kanssa on aito, ja tuntuu, että meistä oikeasti välitetään. Balancolaiset eivät tee mitään kysymättä tai kertomatta, ja tämä vuorovaikutus johtaa hyviin ratkaisuihin,” Jukka sanoo.
Kun Jukalta kysytään, miksi hän suosittelisi Balancoa, vastaus on yksiselitteinen:
”Balanco voittaa fiiliksen puolesta ihan kirkkaasti. Keskusteluyhteys ja ratkaisuhalukkuus erottuvat edukseen. Balancolla asiat tehdään oikein ja huolella”, summaa Jukka.