Suomalainen IT-asiantuntijayritys DataSky löysi Balancon avulla ratkaisun pitkään vaivanneeseen haasteeseen – ja samalla vapautti aikaa, säästi kustannuksia ja sujuvoitti arkeaan. Yhteistyö käynnistyi vuonna 2023.
Vuonna 2004 perustettu DataSky Oy on erikoistunut tietoturva- ja Microsoft 365 -ratkaisuihin. Yrityksen palveluvalikoima ulottuu perustason IT-huolloista aina laajoihin kyberturvakokonaisuuksiin. Toiminnan ytimessä on henkilökohtainen asiakaspalvelu ja kyky reagoida asiakkaiden tarpeisiin joustavasti.
”DataSky on kumppani, joka tekee IT:stä yrityksesi vahvuuden. Keskity sinä olennaiseen, me hoidamme loput – se on meidän tapamme toimia”, kiteyttää DataSky Oy:n toimitusjohtaja Sauli Kauppinen.
Kokonaisvaltainen kumppanuus tukee liiketoimintaa
Yhteistyö Balancon kanssa alkoi syksyllä 2023, kun DataSky etsi taloushallinnon kumppania. Alkuun käyttöön otettiin kirjanpito- ja palkanlaskentapalvelut, mutta pian keskustelut laajenivat koskemaan ohjelmistorobotiikan mahdollisuuksia.
DataSkyn arjessa päänvaivaa aiheutti Microsoft-lisenssituotteiden laskutusprosessi. Tukkurilta saapui koontilasku sekä satoja rivejä sisältävä Excel, josta asiakaskohtaiset lisenssitiedot piti poimia ja kohdistaa käsin. Prosessi oli työlästä ja vei aikaa – yhden laskutuserän käsittelyyn kului lähes kaksi työpäivää.
”Olimme painineet saman haasteen kanssa jo kymmenisen vuotta, mutta sopivaa ja kustannustehokasta ratkaisua ei vain ollut löytynyt. Kun Aleksi Kaukiainen Balancolta ehdotti ohjelmistorobotiikkaa, olimme heti valmiita kokeilemaan”, muistelee Sauli.
Automaatio toi kymppitonnin vuosittaiset säästöt ja sujuvuutta liiketoimintaan
Balanco toteutti DataSkylle räätälöidyn automaatioratkaisun, joka integroitiin suoraan taloushallinnossa käytössä olevaan Netvisor-järjestelmään. Käyttöönotto sujui jouhevasti ja tulokset ylittivät odotukset.
”Olimme odottaneet tätä niin pitkään, että samppanjapullo aukesi, kun automaatio otettiin käyttöön”, Sauli naurahtaa.
Kun ennen automatisointia lisenssien laskutus vei lähes kaksi työpäivää kuukaudessa, nyt työ hoituu muutamassa minuutissa.
”Tämä tarkoittaa meille yli 10 000 euron vuotuisia säästöjä. Ja mikä tärkeintä, vapautunutta aikaa käytetään nyt liiketoiminnan kehittämiseen ja asiakastyöhön”, kertoo Sauli.
Yhteistyö perustuu luottamukseen ja yhteiseen kehittymiseen
DataSky arvostaa Balancon ihmisläheistä otetta, teknistä osaamista ja aitoa halua ratkoa asiakkaiden haasteita moderneilla työkaluilla, kuten tekoälyllä ja ohjelmistorobotiikalla.
”Balancolla ymmärretään yrityksiä ja yrittäjiä. Heidän kanssaan voi keskustella suoraan ja ratkaisukeskeisesti. Parasta on, että yhteistyö on aidosti hyödyllistä molemmille – me säästämme rahaa ja he voivat keskittyä tuottamaan meille lisäarvoa”, Sauli tiivistää.

DataSky Oy
Sauli Kauppinen, toimitusjohtaja
www.datasky.fi
DataSky on ollut Balancon asiakkaana vuodesta 2023