• Kuinka paljon Balancon tilitoimistopalvelut maksavat?

    Tilitoimiston hinta määräytyy monen tekijän perusteella – yrityksesi koosta ja toimialasta palveluiden laajuuteen ja siihen, kuinka paljon haluat ulkoistaa. Balancolla hinnoittelu ei perustu arvailuun, vaan se on selkeä, läpinäkyvä ja perusteltu. Tarjoamme kiinteän kuukausihinnan, joten tiedät tarkalleen, mitä maksat ja mitä sillä saat. Kiinteä hinta helpottaa myös talouden ennakointia.

  • Mitä palveluita Balanco tarjoaa?

    Balanco on paljon enemmän kuin perinteinen tilitoimisto Vantaalla. Meiltä saat palvelukokonaisuuden, joka rakentuu yrityksesi ympärille kuin sipulin kerrokset – ydinkirjanpidosta aina vaativaan asiantuntijatukeen saakka:

    • Kirjanpito – kuukausitasolla, tarkkuudella, joka mahdollistaa oikeat päätökset
    • Palkanlaskenta – skaalautuva ja sääntöviidakossa kokenut tiimi
    • Controller Easy – kuukausittainen talouskatsaus ja tuki johtamiseen
    • HR-palvelut – dokumentit, rekrytointi, henkilöstön kehitys ja järjestelmävalinnat
    • Lakipalvelut – sopimukset, yritysjärjestelyt ja työoikeus
    • Veropalvelut – veroilmoitukset, rakenteet, ennakkoverosuunnittelu
    • Balanco BI – oma raportointiympäristö
    • RPA ja AI – talousprosessien automatisointi ja tiedolla johtaminen
    • Kansainvälinen taloushallinto – kielitaitoa, paikallistuntemusta ja luotettavat verkostot
  • Miksi valita juuri Balancon tilitoimisto Vantaalla?

    Balanco ei ole vain paikallinen tilitoimisto. Me olemme moderni, pohjoismainen taloushallinnon asiantuntijatalo, jolla on kasvun ja kansainvälistymisen kokemusta. Vantaalta käsin palvelemme asiakkaita koko Suomessa – ja myös yrityksiä, jotka haluavat laajentaa ulkomaille tai aloittaa Suomessa.

    Meiltä saat:

    Asiakkaamme valitsevat meidät, koska me teemme sen minkä lupaamme – ja vähän enemmän.

  • Voinko tavata kirjanpitäjääni myös kasvotusten?

    Kyllä. Vaikka suuri osa asioinnista hoidetaan tehokkaasti digitaalisesti, henkilökohtaisuus on meille tärkeää. Kirjanpitäjäsi on tavoitettavissa puhelimitse, sähköpostilla tai esimerkiksi Slackin kautta. Halutessasi voit tavata hänet myös seuraavilla toimistoillamme:

  • Miten Balancon kirjanpito sopii kansainvälisille yrityksille tai yhtiöille, jotka suunnittelevat laajentumista?

    Palvelemme laajasti kansainvälisiä yhtiöitä, jotka toimivat Suomessa sekä suomalaisia yhtiöitä, jotka tähtäävät Ruotsiin tai Norjaan. Meillä on konkreettista kokemusta yhtiöiden perustamisesta, paikallisesta verotuksesta, ALV-käytännöistä ja kv-raportoinnista.

    Tässä miten voimme auttaa:

    • Yhtiön perustaminen tai toiminnan aloittaminen Suomessa
    • Kansainvälisen kirjanpidon hoitaminen
    • Valuutat, konserniraportointi ja yhteisömyynti-ilmoitukset
    • Tuki eri markkinoiden hinnoittelussa ja käytännöissä
    • Palvelu suomenkielellä, paikallisin kontaktein ja tukiverkostoin
  • Paljonko kirjanpito maksaa?

    Kirjanpidon hinta määritellään asiakaskohtaisesti, sillä jokaisen yrityksen tarpeet, järjestelmät ja volyymit vaihtelevat. Tarjoamme kiinteän kuukausihinnan, joka kattaa:

    • Kuukausittaisen kirjanpidon
    • Tilinpäätöksen
    • Vuosipalaverit
    • Aktiivisen yhteydenpidon ja neuvonnan
  • Voinko laajentaa kirjanpitopalvelua myöhemmin?

    Kyllä – ja juuri näin moni asiakkaamme toimii. Kirjanpito on usein se ensimmäinen kerros. Sen päälle rakennetaan tarvittaessa monikerroksinen palvelumalli.

    Esimerkiksi:

    • Controller Easy – kuukausittainen talouskatsaus, skaalautuva controller-palvelu ilman omaa rekryä
    • HR-palvelut – rekrytointi, dokumentointi, vuosikellot ja henkilöstön kehitys
    • Verotus ja lakipalvelut – yritysjärjestelyt, sopimukset, työoikeus
    • RPA ja tekoälyratkaisut – automatisoituja prosesseja talous- ja liiketoimintaan

    Voit aloittaa yrityksesi ydintarpeista ja kasvattaa kokonaisuutta joustavasti aina silloin kun liiketoimintasikin kehittyy.

  • Käytämme Procountoria/Netvisoria – onnistuuko yhteistyö Balancon kanssa?

    Ehdottomasti onnistuu. Balanco on sekä Procountor- että Netvisor-sertifioitu kumppani. Meillä on syvällinen ymmärrys molempien järjestelmien mahdollisuuksista – ja siitä, miten ne voidaan valjastaa palvelemaan liiketoimintaasi parhaalla mahdollisella tavalla.

    Asiantuntijamme auttavat myös järjestelmien käyttöönotossa, prosessien tehostamisessa ja integraatioiden suunnittelussa esimerkiksi Odoo- tai ERP-järjestelmien kanssa. Emme tarjoa vain teknistä osaamista, vaan näkemystä siitä, miten kirjanpito, raportointi ja liiketoimintadata saadaan toimimaan saumattomasti yhteen.

  • Mitä hyötyä on välitilinpäätöstasoisesta kirjanpidosta?

    Usein kirjanpitoa tehdään vain viranomaisvelvoitteiden täyttämiseksi – me teemme sen liiketoiminnan johtamisen tueksi.

    Välitilinpäätöstasoinen kirjanpito tarkoittaa, että kuukauden lopuksi saat saman tarkkuuden kuin normaalisti vain tilinpäätöksen yhteydessä. Se sisältää mm. tarkat jaksotukset, täsmäytykset, tase-erittelyt ja poistot – kaikki ne elementit, joiden avulla ymmärrät yrityksen taloudellisen tilan nyt, ei kolmen kuukauden viiveellä.

    Hyödyt käytännössä:

    • Tarkempi budjetin ja kassavirran seuranta
    • Nopeampi reagointi poikkeamiin
    • Luotettavampi pohja rahoittaja- tai sijoittajaneuvotteluihin
    • Parempi päätöksenteko arjessa ja hallitustyöskentelyssä

  • Miten Balanco eroaa muista tilitoimistoista?

    Balanco ei ole ”vain tilitoimisto” – olemme asiakkaidemme luotsi, joka auttaa rakentamaan yritystäsi vahvempaa liiketoimintaa. Eroamme monista toimijoista siinä, että tarjoamme enemmän kuin rivien täyttämistä ja viranomaisraportointia.

    Meillä jokaisella asiakkaalla on nimetty asiantuntija, joka toimii aidosti kumppanina: osallistuu talouden seurantaan, tuntee toimialasi ja sparraa liiketoimintasi tavoitteita. Olemme erityisen vahvoja tilanteissa, joissa yritys kasvaa, kansainvälistyy tai vaatii taloushallinnoltaan enemmän teknologiaa hyödyntäen.

    Käytämme automaatiota, tekoälyä ja integroitavia ratkaisuja juuri silloin kun niillä on asiakkaalle merkitystä – esimerkiksi raportointiin, päätöksenteon tueksi tai sisäisten prosessien sujuvoittamiseksi. Lisäksi tarjoamme kattavan valikoiman asiantuntijapalveluita aina verotuksesta ja yritysjärjestelyistä HR:ään ja lakipalveluihin.

  • Mitä Balancon kirjanpitopalvelu sisältää?

    Kirjanpito ei ole pelkkä lakisääteinen velvollisuus – se on kasvun ja parempien päätösten mahdollistaja. Kirjanpitopalveluumme kuuluu kuukausittainen kirjanpito, tilinpäätös, viranomaisraportointi ja säännölliset asiakaskohtaiset palaverit. Asiakkaamme saavat käyttöönsä nimettyyn kirjanpitäjään perustuvan asiantuntijatiimin, joka tuntee yrityksen toimialan ja huomioi sen erityispiirteet raportoinnissa.

    Kuukausitasolla toimitamme raportteja, jotka sisältävät:

    • Tase-erittelyt ja täsmäytykset
    • Jaksotukset ja poistot
    • Välitilinpäätöstason tarkkuus

    Tämä mahdollistaa näkymän talouteen, jolloin taloudelliset päätökset perustuvat oikeaan, ajantasaiseen ja analysoituun tietoon – ei vain historian havinaan. Palveluun sisältyy myös aktiivinen talousneuvonta, jolloin et jää yksin lukujen tulkitsemisen kanssa.

  • Mistä lomapalkkani muodostuu?

    Lomapalkan laskenta vaihtelee palkkausmuodon, työehtosopimuksen ja työsopimuksen mukaan.

    Vuosilomalaki määrittelee kolme eri tapaa laskea vuosilomapalkka:

    Kuukausipalkka: kuukausipalkka / 25 = yhden lomapäivän á-hinta

    Prosenttiperusteinen lomapalkka: ansiot lomanmääräytymisvuotena, 1.4.-31.3., lasketaan yhteen ja kerrotaan prosentilla, joka määräytyy työsuhteen pituuden sekä työehtosopimuksen mukaan.

    Tuntipalkkalaiset, joihin sovelletaan 14 päivän ansaintasääntöä: lomanmääräytymisvuodelta lasketaan keskimääräinen päivä- tai tuntipalkka, joka saadaan jakamalla työssäoloajan palkka tehtyjen työpäivien/-tuntien lukumäärällä. Saatu keskipäiväpalkka/keskituntiansio kerrotaan vuosilomalain lomapäivien lukumäärää vastaavalla kertoimella.

  • Miten lomani ovat kertyneet?

    Yksinkertaisesti selitettynä työsuhteen ensimmäisen vuoden aikana työntekijälle kertyy 2 lomapäivää kuukaudessa, ja kun työsuhde on kestänyt vuoden, lomapäiviä kertyy 2,5 päivää kuukaudessa.

    Näissä tarkastellaan kuitenkin lomanmääräytymisvuotta. Tässä siis vaikuttaa se, milloin työntekijän työsuhde on alkanut, esim. jos työsuhde alkaa 1.1., niin 1.4. lomanmääräytymisvuoden vaihtuessa lomia alkaa kertyä 2,5 päivää kuukaudessa, vaikkei työsuhde olekaan kestänyt vielä vuotta. Jos työsuhde kuitenkin loppuisi ennen vuoden täyttymistä, lomapäiväkertymäksi muutettaisiin 2 päivää kuukaudessa.

    Lomia ansaitakseen työntekijän on tehtävä tietty määrä töitä kuukauden aikana. Kuukausipalkkalaisen täytyy työskennellä vähintään 14 päivänä kuukaudessa ja tuntipalkkalaisen tehtävä vähintään 35 tuntia töitä kuukaudessa.

  • Mitä eroa on vapaalla autoedulla ja käyttöedulla?

    Vapaassa autoedussa työnantaja maksaa kaikki auton kustannukset.
    Käyttöedussa työntekijä maksaa itse polttoainekulut, ja työnantaja maksaa kaikki muut auton kustannukset.

  • Muuttuuko autoetuni verotusarvo vuoden vaihtuessa?

    Autoedun verotusarvo vahvistetaan auton rekisteriotteeseen merkityn käyttöönottovuoden perusteella eri ikäryhmittäin (A-C).

    Se, muuttuuko verotusarvo vuoden vaihtuessa, riippuu siitä, vaihtuuko autosi ikäryhmästä toiseen. Jos vuoden vaihtuessa autoetu putoaa esim. A-ikäryhmästä B-ikäryhmään, tässä tapauksessa auton verotusarvo muuttuu.

    Autoedun verotusarvon voi tarkistaa Verohallinnon sivuilta löytyvällä autoetulaskurilla.

  • Tarvitseeko minun ilmoittaa palkanlaskentaan, jos vaihdan vakuutusyhtiötäni?

    Kyllä. Tarvittavia palkkatietoilmoituksia varten palkanlaskennassa tulee olla tiedot ajan tasalla. 

    Jos palkat maksetaan yrityksen vanhan vakuutusyhtiön tiedoilla, palkkailmoitukset eivät mene tulorekisteriin, joten myöskään vakuutusyhtiöt eivät saa palkkatietoja reaaliaikaisesti. 

  • Tehdäänkö palkoista yhä vuosi-ilmoituksia?

    Ei tehdä. Tulorekisterin tultua käyttöön vuonna 2019, Verohallinto saa tiedot vuoden aikana maksetuista suorituksista suoraan tulorekisteristä. Palkat, matkalaskut ja muut ansiotulot ilmoitetaan tulorekisteriin viiden päivän sisällä palkan maksamisesta.  

  • Miten toimin, jos palkassani on epäselvyyksiä?

    Tässä tapauksessa ota yhteyttä työnantajaasi. Tietosuoja-asetuksen takia palkanlaskijat voivat vastata palkkoihin koskeviin kysymyksiin ainoastaan nimetyn palkkayhteyshenkilön kautta. 

  • Miksi palkkani meni lisäprosentille?

    Jos palkasta on pidätetty veroa lisäprosentin mukaan, vuoden tuloraja on ylittynyt. On hyvä muistaa, että työntekijä on itse vastuussa tulorajan tarkkailusta. Jos tuloraja on ylittymässä tai ylittynyt tulee työntekijän itse tilata muutosverokortti. Muutosverokortin voi tilata suoraan Verohallinnolta OmaVerosta.

  • Pitääkö minun toimittaa verokorttini palkanlaskijalle vuoden vaihtuessa?

    Ei tarvitse. Saamme 1.2. voimaan tulevat verokortit suoraan Verohallinnolta ja ainoastaan muutosverokortit tulee toimittaa palkanlaskentaan.