Uratarina: Aki Karppinen – Talousasiantuntijana töitä tehdään asiakkaiden parhaaksi

Pitkän linjan kokenut taloushallintoalan ammattilainen Aki työskentelee Balancolla talousasiantuntijana. Vuosien varrella kertynyt kokemus on vienyt uralla eteenpäin ja tällä hetkellä Aki toimii lisäksi esihenkilönä sekä vastaa Balancon Lahden toimistosta. Tilitoimistoalalle ja Balancolle töihin Aki päätyi sattumien kautta.

”2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen vietin Vaasassa vuorotahtiin panimoalalla töitä paiskien sekä yliopistossa johtamista ja laskentatoimea päntäten. Opintojen loppupuolella kiinnostuin graduun liittyneen projektin kautta akateemisesta urasta ja tutkijan työ oli viedä mennessään. Akateeminen ura sai kuitenkin jäädä, kun jopa omaksi yllätyksekseni päädyinkin tilitoimistoalalle kenties tilitoimistoyrittäjä-äitini jalanjäljissä. Sittemmin työhistoriaa alalta on kertynyt niin pienempien kuin suurempienkin toimijoiden osalta”, Aki muistelee.

Ennen Balancolle siirtymistään Aki ehti nähdä talousalaa niin pienemmän tilitoimiston kuin sotetaloudenkin vinkkelistä aina pörssiyhtiön tilitoimistomaailmaan. Balancolle Aki päätyi vanhan työkaverin yhteydenoton kautta ja melko nopeasti uusi työsopimus Balancon kanssa olikin jo allekirjoitettu.

”Muutama muukin vanha tuttu oli Balancolla jo töissä, ja keskustelut heidän kanssaan vahvistivat jo aiemmin syntynyttä positiivista käsitystä siitä, että Balancolla tehdään oikeita asioita. Niinpä vakuutuin työmahdollisuudesta ja päätin tarttua siihen. Onneksi tartuin, sillä hetkeäkään en ole katunut päätöstä”, Aki kertoo.

”Balancon kasvutavoitteet ovat sopivat ja myös kansainvälistymisen aspekti on vahvasti mukana, joten koen, että tällä hetkellä on oikein hyvä näin”, Aki jatkaa.

Parasta työssä on asiakkaiden auttaminen ja tiivis työyhteisö

Balancolla Aki on työskennellyt nelisen vuotta talousasiantuntijan roolissa. Talousasiantuntijan monipuolisen työnkuvan lisäksi Akin työpäiviä täydentävät esihenkilötyö sekä Lahden toimiston vetovastuuseen liittyvät tehtävät.

”Talousasiantuntijana työpäiväni koostuvat asiakasyritysten erilaisista liiketoiminnan kehittämistoimista. Osa työpäivistä sisältää enemmän ad hoc -tyyppistä tekemistä, mutta valtaosa työajasta on ennalta suunniteltua viikoittaista, kuukausittaista tai kvartaalittaista talousraportointia ja -suunnittelua”, Aki kuvailee.

”Töitä tehdään asiakkaiden parhaaksi. Parasta tässä työssä onkin asiakkaiden auttaminen ja Balancon tiivis työyhteisö sekä yrityskulttuuri minkä balancolaiset yhdessä ovat onnistuneet muodostamaan”, tiivistää Aki.

Vastuu mahdollistaa vapauden suunnitella omaa arkeaan

Balancolla jokainen saa vastuuta oman halukkuuden, kykyjen ja ennen kaikkea innokkuuden mukaan. Vastuun vastapari, vapaus, mahdollisti Akille maisemanvaihdoksen viime vuonna.

”Kiitos Balancon joustavuuden, saimme hyödynnettyä puolisoni äitiysloman ja muutimme talveksi asumaan Espanjan auringon alle. Hoidin työt etänä Espanjasta käsin ja yhtä lyhyttä Suomi-visiittiä lukuun ottamatta kaikki työtehtävät saatiin onnistuneesti saatettua maaliin Euroopan toiselta laidaltakin”, muistelee Aki.

Balancolaisuutta Aki kuvailee kolmella sanalla: vastuu, vapaus ja työyhteisöllisyys.

Erika Kilpi