-
Mitä järjestelmiä Balanco tukee ja käyttää?
Tuemme laajasti suomalaisessa yrityskentässä käytettyjä taloushallinnon järjestelmiä. Olemme sertifioitu Procountor ja Netvisori kumppani, mikä tarkoittaa sitä, että tunnemme näiden järjestelmien ominaisuudet syvällisesti.
Lisäksi meillä on kokemusta mm. Odoo- ja ERP-integraatioista, jolloin kirjanpito- ja raportointiprosessit voidaan sovittaa osaksi asiakkaan kokonaisjärjestelmää.
Käytössämme on myös oma Balanco BI -raportointiympäristö, jonka avulla yhdistämme talousdatan ja liiketoimintatiedon samaan näkymään juuri niin kuin sen pitääkin.Valitsemme teknologian aina asiakkaan tarpeen mukaan – ei prosessiemme mukauttamiseksi, vaan yrityksesi ohjauksen tueksi.
-
Kuinka paljon Balancon tilitoimistopalvelut maksavat?
Tarjoamme palvelumme aina kiinteään kuukausihintaan, jotta taloushallinnon kustannukset ovat ennakoitavissa – ilman yllättäviä lisälaskuja tai epämääräisiä veloituksia.
Laadimme jokaisen tarjouksen asiakaskohtaisesti. Kun ymmärrämme yrityksesi rakenteet, järjestelmät ja tulevaisuuden suuntaa, voimme rakentaa palvelukokonaisuuden, joka tukee toimintaa nyt ja skaalautuu kasvun mukana. Lopputuloksena saat ratkaisun, joka yhdistää kustannustehokkuuden, laadun ja liiketoimintaa tukevan ajattelun.
-
Mitä palveluita Balanco tarjoaa?
Balanco on paljon enemmän kuin perinteinen tilitoimisto Vantaalla. Tarjoamme yrityksellesi taloushallinnon palvelukokonaisuuden, joka rakentuu liiketoimintasi ympärille. Meiltä saat talouden perustan, joka kantaa arjessa, ja asiantuntijatuen, joka tukee strategista kehitystä.
- Kirjanpito – kuukausitasolla, tarkkuudella, joka mahdollistaa oikeat päätökset
- Palkanlaskenta – skaalautuva ja sääntöviidakossa kokenut tiimi
- Interim CFO tai Controller – kun tarvitset väliaikaisen talouden asiantuntijan nopeasti ja joustavasti
- HR-palvelut – dokumentit, rekrytointi, henkilöstön kehitys ja järjestelmävalinnat
- Lakipalvelut – sopimukset, yritysjärjestelyt ja työoikeus
- Veropalvelut – veroilmoitukset, rakenteet, ennakkoverosuunnittelu
- Balanco BI – oma raportointiympäristö
- RPA ja AI – talousprosessien automatisointi ja tiedolla johtaminen
- Kansainvälinen taloushallinto – kielitaitoa, paikallistuntemusta ja luotettavat verkostot
-
Miksi valita juuri Balancon tilitoimisto Vantaalla?
Balanco on tilitoimisto Vantaalla, joka palvelee suomalaisia yrityksiä koko Suomessa. Lisäksi autamme yrityksiä kansainvälistymään tarjoamalla taloushallinnon palveluita Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa suomen kielellä. Meillä on käytännön kokemusta siitä, mitä taloushallinto vaatii kasvuyhtiöissä, konserneissa ja kansainvälisessä liiketoiminnassa.
Tarjoamme asiakkaillemme asiantuntevaa tukea liiketoiminnan eri kehitysvaiheissa – oli kyseessä sitten kasvu kotimaassa, uusien markkinoiden avaaminen tai konsernirakenteen hallinta. Ymmärrämme, että jokainen yritys on ainutlaatuinen, joten räätälöimme palvelumme vastaamaan juuri sinun yrityksesi tarpeita.
Meiltä saat:
- Kiinteähintaisen ja asiakaskohtaisesti mitoitetun palvelukokonaisuuden, johon kuuluvat mm. kirjanpito, palkanlaskenta ja HR-palvelut
- Nimetyn asiantuntijan ja tiimin, joka tuntee toimialasi realiteetit ja vaatimukset
- Skaalautuvat lisäpalvelut, kuten Controller Easy, veroasiantuntijat, HR ja lakipalvelut – tarpeen mukaan
- Kattavan teknologiaosaamisen, kuten Balanco BI -raportointi, automaatioratkaisut (RPA) ja tekoälyn hyödyntäminen prosessien tehostamisessa
Meidän kanssamme taloushallinto ei ole pakollinen kustannus, vaan investointi liiketoiminnan hallintaan.
-
Voinko tavata kirjanpitäjääni myös kasvotusten?
-
Miten Balancon kirjanpito sopii kansainvälisille yrityksille tai yhtiöille, jotka suunnittelevat laajentumista?
Toimimme talouskumppanina sekä kansainvälisille yhtiöille, jotka toimivat Suomessa, että suomalaisille yrityksille, jotka haluavat laajentaa toimintaansa Ruotsiin tai Norjaan.
Meillä on käytännön kokemusta siitä, mitä taloushallinnon näkökulmasta kansainvälistyminen oikeasti tarkoittaa, aina yhtiön perustamisesta ja hinnoittelurakenteista, ALV-käytäntöihin, raportointistandardeihin ja verotukseen.
Miten tuemme talousjohtoa kansainvälisessä toiminnassa:
- Yhtiön perustaminen ja taloushallinnon käynnistäminen Suomessa
- Kansainvälisen kirjanpidon ja raportoinnin hallinta
- Valuutat, konserniraportointi ja yhteisömyynti-ilmoitukseti
- Tuki eri markkinoiden hinnoittelussa ja käytännöissä
- Palvelu suomenkielellä, paikallisin kontaktein ja tukiverkostoin
-
Paljonko kirjanpito maksaa?
Kirjanpidon hinta määritellään asiakaskohtaisesti, sillä jokaisen yrityksen tarpeet, järjestelmät ja volyymit vaihtelevat. Tarjoamme kiinteän kuukausihinnan, joka kattaa:
- Kuukausittaisen kirjanpidon
- Tilinpäätöksen
- Vuosipalaverit
- Aktiivisen yhteydenpidon ja neuvonnan
-
Voinko laajentaa kirjanpitopalvelua myöhemmin?
Kyllä – ja juuri näin moni asiakkaamme toimii. Kirjanpito on usein se ensimmäinen kerros. Sen päälle rakennetaan tarvittaessa monikerroksinen palvelumalli.
Esimerkiksi:
- Controller Easy – kuukausittainen talouskatsaus, skaalautuva controller-palvelu ilman omaa rekryä
- HR-palvelut – rekrytointi, dokumentointi, vuosikellot ja henkilöstön kehitys
- Verotus ja lakipalvelut – yritysjärjestelyt, sopimukset, työoikeus
- RPA ja tekoälyratkaisut – automatisoituja prosesseja talous- ja liiketoimintaan
Voit aloittaa yrityksesi ydintarpeista ja kasvattaa kokonaisuutta joustavasti aina silloin kun liiketoimintasikin kehittyy.
-
Käytämme Procountoria/Netvisoria – onnistuuko yhteistyö Balancon kanssa?
Ehdottomasti onnistuu. Balanco on sekä Procountor- että Netvisor-sertifioitu kumppani. Meiltä saat avuksesi asiantuntijan, joka ymmärtää, miten nämä järjestelmät valjastetaan aidosti liiketoiminnan tueksi.
Tunnemme molempien järjestelmien vahvuudet ja rajoitteet, ja osaamme optimoida niiden käytön niin, että:
- Kirjanpito ja osto-/myyntilaskut liikkuvat tehokkaasti
- Automaatio toimii siellä, missä sillä on eniten vaikutusta
- Raportointi palvelee sekä operatiivista että strategista johtamista
Autamme yritystäsi myös:
- Järjestelmien käyttöönotossa ja konfiguroinnissa
- Prosessien mallintamisessa ja tehostamisessa
- Integraatioiden suunnittelussa esim. Odoo- tai muiden ERP-ratkaisujen kanssa
Emme tarjoa vain teknistä osaamista vaan tarjoamme näkemyksen siitä, miten taloushallinto, liiketoimintadata ja järjestelmät rakennetaan tukemaan hallittua kasvua ja päätöksenteon laatua.
-
Mitä hyötyä on välitilinpäätöstasoisesta kirjanpidosta?
Kirjanpitoa tehdään usein viranomaisraportoinnin ehdoilla, Me teemme sitä päätöksenteon ja taloudellisen ohjauksen tueksi.
Välitilinpäätöstasoinen kirjanpito tarkoittaa, että kuukauden lopuksi saat saman tarkkuuden kuin normaalisti vain tilinpäätöksen yhteydessä. Se sisältää mm. tarkat jaksotukset, täsmäytykset, tase-erittelyt ja poistot – kaikki ne elementit, joiden avulla ymmärrät yrityksen taloudellisen tilan nyt, ei kolmen kuukauden viiveellä.
Konkreettiset hyödyt talouden johtamiselle:
- Reaaliaikainen näkymä taloudelliseen tilanteeseen ilman ylimääräistä viivettä
- Tarkempi kassavirtaennuste ja budjetin seurantakyky, joka mahdollistaa aktiivisen talouden ohjauksen
- Luotettava ja valmis aineisto rahoitus-, sijoittaja- ja hallitustason neuvotteluihin
- Parempi reagointikyky poikkeamiin, ennen kuin ne eskaloituvat tilikauden lopussa näkyviksi ongelmiksi
- Johdonmukainen taloudellinen tilannekuva, joka tukee strategista suunnittelua
-
Miten Balanco eroaa muista tilitoimistoista?
Balanco on taloushallinnon asiantuntijatalo, joka toimii talousjohdon kumppanina tilanteissa, joissa vaaditaan enemmän kuin lakisääteistä minimitasoa.
Eroamme monista toimijoista siinä, että tarjoamme rakenteellisesti hallittua, skaalautuvaa ja teknologisesti modernia palvelua, joka tukee liiketoiminnan kasvua, kansainvälistymistä ja tarjoaa proaktiivista taloudellista ohjausta.
Jokaisella asiakkuudella on nimetty asiantuntija, joka:
- Tuntee toimialasi realiteetit ja kirjanpidolliset erityispiirteet
- Osallistuu aktiivisesti yrityksesi talouden suunnitteluun ja analyysiin
- On tukenasi muuttuvissa tilanteissa
Hyödynnämme teknologiaa silloin, kun sillä on liiketoiminnallista merkitystä. Automaatiolla ja tekoälyllä nopeutamme raportointia, varmistamme laatua ja parannamme päätöksenteon edellytyksiä. Käytössämme ovat integroituvat ratkaisut kuten Balanco BI, Netvisor, Procountor sekä oma automaatiokehitys.
Tarvittaessa palvelumme laajenee kattamaan myös seuraavat osa-alueet:
- Verosuunnittelu
- Yritysjärjestelyt
- Liikejuridiikka
- Rahoitusjärjestelyt
- HR– ja palkkahallinnon kokonaisuudet
Me vain emme täytä rivejä. Me rakennamme edellytyksiä paremmille päätöksille.
-
Mitä Balancon kirjanpitopalvelu sisältää?
Kirjanpito ei ole meille vain lakisääteinen toimenpide – se on osa yrityksen taloudellista ohjausjärjestelmää. Tuotamme yrityksellesi kuukausittain välitilinpäätöistasoisen kirjanpidonraportin.
Palveluun sisältyvät:
- Kuukausittainen kirjanpito jaksotuksineen, poistoineen ja täsmäytyksineen
- Tilinpäätös, veroilmoitukset ja viranomaisraportointi ajallaan
- Säännölliset asiakaskohtaiset palaverit, joissa tarkastellaan raportointia, ennusteita ja poikkeamia
- Nimetty vastuukirjanpitäjä ja asiantuntijatiimi, jotka ymmärtävät yrityksesi toimialan ja sen vivahteet.
-
Mistä lomapalkkani muodostuu?
Lomapalkan laskenta vaihtelee palkkausmuodon, työehtosopimuksen ja työsopimuksen mukaan.
Vuosilomalaki määrittelee kolme eri tapaa laskea vuosilomapalkka:
Kuukausipalkka: kuukausipalkka / 25 = yhden lomapäivän á-hinta
Prosenttiperusteinen lomapalkka: ansiot lomanmääräytymisvuotena, 1.4.-31.3., lasketaan yhteen ja kerrotaan prosentilla, joka määräytyy työsuhteen pituuden sekä työehtosopimuksen mukaan.
Tuntipalkkalaiset, joihin sovelletaan 14 päivän ansaintasääntöä: lomanmääräytymisvuodelta lasketaan keskimääräinen päivä- tai tuntipalkka, joka saadaan jakamalla työssäoloajan palkka tehtyjen työpäivien/-tuntien lukumäärällä. Saatu keskipäiväpalkka/keskituntiansio kerrotaan vuosilomalain lomapäivien lukumäärää vastaavalla kertoimella.
-
Miten lomani ovat kertyneet?
Yksinkertaisesti selitettynä työsuhteen ensimmäisen vuoden aikana työntekijälle kertyy 2 lomapäivää kuukaudessa, ja kun työsuhde on kestänyt vuoden, lomapäiviä kertyy 2,5 päivää kuukaudessa.
Näissä tarkastellaan kuitenkin lomanmääräytymisvuotta. Tässä siis vaikuttaa se, milloin työntekijän työsuhde on alkanut, esim. jos työsuhde alkaa 1.1., niin 1.4. lomanmääräytymisvuoden vaihtuessa lomia alkaa kertyä 2,5 päivää kuukaudessa, vaikkei työsuhde olekaan kestänyt vielä vuotta. Jos työsuhde kuitenkin loppuisi ennen vuoden täyttymistä, lomapäiväkertymäksi muutettaisiin 2 päivää kuukaudessa.
Lomia ansaitakseen työntekijän on tehtävä tietty määrä töitä kuukauden aikana. Kuukausipalkkalaisen täytyy työskennellä vähintään 14 päivänä kuukaudessa ja tuntipalkkalaisen tehtävä vähintään 35 tuntia töitä kuukaudessa.
-
Mitä eroa on vapaalla autoedulla ja käyttöedulla?
Vapaassa autoedussa työnantaja maksaa kaikki auton kustannukset.
Käyttöedussa työntekijä maksaa itse polttoainekulut, ja työnantaja maksaa kaikki muut auton kustannukset. -
Muuttuuko autoetuni verotusarvo vuoden vaihtuessa?
Autoedun verotusarvo vahvistetaan auton rekisteriotteeseen merkityn käyttöönottovuoden perusteella eri ikäryhmittäin (A-C).
Se, muuttuuko verotusarvo vuoden vaihtuessa, riippuu siitä, vaihtuuko autosi ikäryhmästä toiseen. Jos vuoden vaihtuessa autoetu putoaa esim. A-ikäryhmästä B-ikäryhmään, tässä tapauksessa auton verotusarvo muuttuu.
Autoedun verotusarvon voi tarkistaa Verohallinnon sivuilta löytyvällä autoetulaskurilla.
-
Tarvitseeko minun ilmoittaa palkanlaskentaan, jos vaihdan vakuutusyhtiötäni?
Kyllä. Tarvittavia palkkatietoilmoituksia varten palkanlaskennassa tulee olla tiedot ajan tasalla.
Jos palkat maksetaan yrityksen vanhan vakuutusyhtiön tiedoilla, palkkailmoitukset eivät mene tulorekisteriin, joten myöskään vakuutusyhtiöt eivät saa palkkatietoja reaaliaikaisesti.
-
Tehdäänkö palkoista yhä vuosi-ilmoituksia?
Ei tehdä. Tulorekisterin tultua käyttöön vuonna 2019, Verohallinto saa tiedot vuoden aikana maksetuista suorituksista suoraan tulorekisteristä. Palkat, matkalaskut ja muut ansiotulot ilmoitetaan tulorekisteriin viiden päivän sisällä palkan maksamisesta.
-
Miten toimin, jos palkassani on epäselvyyksiä?
Tässä tapauksessa ota yhteyttä työnantajaasi. Tietosuoja-asetuksen takia palkanlaskijat voivat vastata palkkoihin koskeviin kysymyksiin ainoastaan nimetyn palkkayhteyshenkilön kautta.
-
Miksi palkkani meni lisäprosentille?
Jos palkasta on pidätetty veroa lisäprosentin mukaan, vuoden tuloraja on ylittynyt. On hyvä muistaa, että työntekijä on itse vastuussa tulorajan tarkkailusta. Jos tuloraja on ylittymässä tai ylittynyt tulee työntekijän itse tilata muutosverokortti. Muutosverokortin voi tilata suoraan Verohallinnolta OmaVerosta.