Ravintola-alan yritys Modern Love – ”Ravintola-alalla palkanlaskennan pitää toimia”

Ravintola Ateljé Finne ravintolasali

Ravintola-alan yritys Modern Love koostuu kolmesta ravintolasta ja yrityksellä on noin 50 työntekijää. Helsingin Arkadiankadulla sijaitseva Ateljé Finne tarjoaa fine diningia rennolla otteella, Iso Roobertinkadun Jackie on bistrohenkinen pizzeria-baari ja Ullanlinnan Kapteeninkadulla sijaitseva Ravintola Pontus on korttelibistro.

Balancolta saa yksilöllistä palvelua

Modern Loven hallituksen puheenjohtaja ja yksi kolmesta ravintoloitsijasta, Heikki Purhonen kertoo tilitoimistokumppanuuden alkaneen Balancon yhteydenotosta.

– Edellisessä tilitoimistossa meillä oli käytössä vanhanaikaisempi ohjelmisto, ja Balancosta tuli tunne, että heidän tarjoamansa ratkaisu voisi sopia kaltaiseemme monitoimipaikkaiseen ravintolayritykseen.

Balanco hoitaa yrityksen kirjanpidon ja palkanlaskennan. Kirjanpitoon kuuluu ravintolakohtainen kustannuspaikkaseuranta sekä kuukausittainen raportointi. Balanco toteutti myös integraation kirjanpito- ja palkanlaskentaohjelma Procountorin sekä erityisesti ravintola-alan työehtosopimukselle räätälöidyn Maraplan Pro -työvuorosuunnitteluohjelman välillä.

– Alussa oli tietysti aikamoista sählinkiä, mutta niin integraatioissa taitaa aina olla. Kassajärjestelmän ja Procountorin välillä datavirta kulkee hyvin ja on hienoa, että Balanco ja kassajärjestelmän tekijät kommunikoivat suoraan keskenään eikä minun tarvitse olla välissä.

Yhteistyössä merkityksellisintä on, että asiat toimivat, sillä ravintola-ala on säänneltyä ja valvottua. Omat haasteensa ravintola-alan kirjanpitoon tuovat esimerkiksi alkoholilain vaatimat anniskelun puolivuosi-ilmoitukset ja maahantuonti.

Ravintola-alan vaatimukset tilitoimistolta ovat toimivissa perusasioissa

Heikki Purhosen mukaan ravintola-alalla tilitoimiston ja palkanlaskennan osalta vaatimukset ovat hyvin toimivissa perusasioissa. Asiat pitää tehdä lainmukaisesti ja oikea-aikaisesti.

– Me haluamme työtekijältä asianmukaisen työsuorituksen, ja heillä on oikeus olettaa, että me vastaamme velvoitteistamme. Työntekijän ei pitäisi koskaan joutua odottamaan palkkaansa ja siinä ei saisi olla virheitä.

Samaan tapaan kuin minulle ravintolassa on pääasiana hyvä ruoka, toimiva palvelu ja oikea laskun loppusumma. Sopiva taustamusiikki tai sisustuksen yksityiskohdat tulevat sen jälkeen.

– Tämä pätee tilitoimistoonkin, perusasioiden pitää olla kunnossa, tehokkaita ja toimivia. Balanco tarttuu ja reagoi asioihin, ja siihen olen tyytyväinen. Esimerkiksi integraation arvo on meille jatkossa vähentyneissä virheissä eikä suoraan kustannusten vähentymisessä.

Purhosen mielestä Talousasiamies ja lukujen analysointi on hyvä lisä, kun asioihin saa talousalan ammattilaisen näkökulmia.

– Suurin merkitys on kuitenkin sillä, että perustoiminnot ovat kunnossa, ja ne on räätälöity vastaamaan yrityksen tarpeita.

Myös tehokkuudella ja muuttuneisiin tilanteisiin tarttumisella on iso merkitys.

Kun keväällä 2020 korona-aika mullisti ravintola-alankin arjen ja yritysympäristön, reagoi Balanco nopeasti.

– Balanco oli tässä asiassa erittäin proaktiivinen. Sain soiton Balancolta, että miten he voisivat olla avuksi tässä tilanteessa. Laadimme nopeutetulla aikataululla tilinpäätöksen, saimme tukea rahoitushakemuksen tekemiseen ja siihen oikeanlaisia laskelmia.

Balanco kolmella sanalla

Ketterä, ystävällinen, avulias.

Heikki Purhonen, hallituksen puheenjohtaja ja ravintoloitsija, Modern Love

www.modernlove.fi

Ravintola-alan yritys Modern Love on ollut Balancon asiakas vuodesta 2018.

Asiakkaitamme

matthew whitfield harju 8

Balancolta olen saanut paljon apua ja tukea myös ravintola-alaa koskevaan lainsäädäntöön

Matthew Whitfield

Harju 8 ravintolapäällikkö

Balancossa oikeasti kuunnellaan asiakasta

Riku Silvennoinen

iTapsa

Tilitoimistokumppanin valinnassa avainsana on luottamus

Pirjo Airaksinen

Head of Culture, Superson Oy