Helsingin Kalliossa sijaitsevan Harju 8 -fiilisravintolan erikoisuutena on samoissa tiloissa toimiva kukkakauppa. Vuonna 2018 perustettu ravintola työllistää lähes parikymmentä ihmistä.
Kokonaisvaltaista tukea liiketoiminnan kehittämiseen
Balanco hoitaa ravintolan kirjanpidon ja palkanlaskennan. Käytössä on sähköinen taloushallinnon ohjelmisto Procountor. Lisäksi talousassistenttipalveluina hoidetaan kerran viikossa ostolaskujen maksatus sekä esimerkiksi ruokatukkureilta ja juomatoimittajilta tulevien hyvityslaskujen kohdistus. Balanco tekee myös alkoholimyynnin puolivuosi-ilmoitukset Valviralle.
– Balancon asiakkaaksi päädyimme omistajien kontaktien kautta, ravintolapäällikkö Matthew Whitfield kertoo.
Kateraportointi auttaa seuraamaan tuottoja
Balancon toimittaman kuukausittaisen raportoinnin avulla seurataan ravintolan katteita eri tuotekategorioista. Harju 8 -ravintolan kohdalla seurataan viinin, ruoan ja oluen katteita. Whitfield toteaa, että tuotekategorioiden katteiden seuraaminen auttaa kehittämään ravintolan toimintaa ja suunnittelemaan ruoka- ja juomalistat kannattavalla tavalla. Whitfieldin mukaan Balancon järjestelmäosaaminen on ollut iso apu ravintolan maksuliikenteen toteuttamisessa.
– Oppimiskäyräni on ollut todella jyrkkä, sillä olen ensimmäistä kertaa elämässäni pyörittämässä ravintolaa. Balancolta olen saanut paljon apua ja tukea myös ravintola-alaa koskevaan lainsäädäntöön. Suomessa on hyvin yksityiskohtainen ja monimutkainen alkoholilainsäädäntö, Skotlannista lähtöisin oleva Matthew Whitfield kuvailee.
Yksityiskohtaisia vastauksia
Yhteydenpito hoituu Balancon kanssa kokonaan Whitfieldin äidinkielellä, englanniksi.
– Lisäksi kolmen kuukauden välein tapaamme ja tutkimme yhdessä lukuja vielä tarkemmin. Arvostan myös sitä, että saan aina todella yksityiskohtaiset vastaukset kysymyksiini.
Whitfield kertoo, että koronapandemian kevään 2020 alussa he päättivät heti laittaa ravintolan kokonaan kiinni. Laskuihin saatiin lisää maksuaikaa ja sulkuaikana ravintolassa tehtiin kunnostustöitä.
– Kaikki olemme kuitenkin samassa veneessä ja oli hienoa saada ymmärrystä yhteistyökumppaneilta. Oli pitkät pari kuukautta, mutta niiden aikana sai tehtyä paljon rästihommia pois. On todella helpottavaa päästä takaisin arkeen ja töihin.
Balanco kolmella sanalla
Täsmällinen, ystävällinen, avulias.
Matthew Whitfield, ravintolapäällikkö, Harju 8
Harju 8 on ollut Balancon asiakas vuodesta 2018.