Ruokaboksi on perustettu auttamaan perheitä hektisessä arjessa. Palvelun avulla kotiovelle tilataan maanantaisin ruokaboksi, jossa on herkulliset reseptit ja resepteihin tarvittavat raaka-aineet.
Ruoan verkkokauppa kotiin on kasvava trendi, ja Ruokaboksin tilausmäärät ja palveluvalikoima kasvavat vauhdilla. Start up -yrityksenä vuonna 2017 aloittanut Ruokaboksi hallitsee nyt Suomessa isoa osaa ruoankuljetusmarkkinasta ja on kooltaan jo vakaa kasvuyritys.
Vielä keväällä 2021 Ruokaboksin toimittamia erilaisia bokseja kulki noin 15 000 kuukaudessa. Syksyllä 2021 bokseja liikkuu jo noin 40000. Tavoite kuluvalle vuodelle on, että kaikissa kunnissa, joissa on yli 20 000 asukasta, on mahdollista tilata Ruokaboksin tuotteita. Myös tuotevalikoima on laajentunut. Tilattavissa ovat Ruokaboksin, Muksuboksin ja Vegeboksin lisäksi myös Mausteboksi, Aamupalaboksi ja Hedelmäboksi.
– Ostamme taloushallinnon palvelut Balancolta, koska olemme halunneet vaalia sisäistä kulttuuriamme ja pitää ydintiimimme tiiviinä, Juhana Rintala Ruokaboksilta kertoo.
Rintala on Ruokaboksin perustaja, yksi omistajista ja toimitusjohtaja. Vuonna 2017 perustetun Ruokaboksin perustajiin lukeutuu myös ruokavaikuttaja ja juontaja Vappu Pimiä.
Kirjanpidossa asiat tehdään oikein ja fiksusti, ei vain oikein
Rintalan mukaan kaikki taloushallinnon asiat sujuvat, kun tilitoimistokumppanina on samanhenkinen toimija kuin oma yritys. Balancon taloushallintopalveluista Ruokaboksilla on käytössään kirjanpito, palkanlaskenta ja talousassistenttipalveluina myyntilaskutuksessa avustaminen. Lisäksi Balanco on konsultoinut yritystä erilaisissa liiketoiminnan kehittämiseen liittyvissä asioissa.
– Kirjanpidossa asioita voi tehdä oikein tai oikein ja fiksusti. Arvostan Balancossa sitä, että heiltä on tullut hyviä oivalluksia esimerkiksi siihen, miten tiettyjä asioita kannattaa kirjata kirjanpitoon. Olemme saaneet myös merkittävää apua rahoitushakemuksiimme.
Ei pönötystä, vaan samanlaista tukea kuin yrityksen omalta talousjohtajalta saisi
Balancon asiakkaana Ruokaboksi on ollut perustamisestaan lähtien eli vuodesta 2017.
– Alusta lähtien meille oli keskeistä pystyä keskittymään johtamiseen ja siihen, että ydinliiketoimintamme toimii. Meillä tärkeimmät bisneksen osa-alueet ovat asiakaspalvelu ja myynti. Logistiikan ostamme palveluna.
Kiireiselle toimitusjohtajalle on myös tärkeä arvo, että Balancolta saa ihmisen vastaamaan kysymyksiin. Jos poikkeuksellisesti ei talousasiantuntija vastaa heti puhelimeen, pingahtaa vastaus pian WhatsApp-viestillä.
– Balancolla ei ole mitään turhaa pönötystä ja on sellainen olo, että he ovat oikeasti meidän puolella ja haluavat auttaa. Meillä ei ole omaa CFO:ta (talousjohtaja) joten saan Balancolta sen tuen, jonka toimitusjohtaja saa tavanomaisesti yrityksen sisäiseltä ihmiseltä, Rintala kuvailee.
Taloushallinnon oikea kumppani vastaa ripeästi
Rintala kehuu, että Balancon palkanlaskenta vastaa kysymyksiin ripeästi.
– Sehän on tavanomaisesti niin, että kun kumppaniin otetaan yhteyttä, on meillä jo tilanne päällä.
Balancolla asiakkaiden palkkahallinnosta huolehtii henkilökohtainen palkkahallinnon asiantuntija.
Ruokaboksi ja Balanco kasvavat yhdessä
Ruokaboksi on korona-ajan voittajia, sillä parhaimmillaan tilausmäärät kasvoivat satoja prosentteja kuukaudessa, kun ihmiset suosivat etätöitä ja halusivat vähentää kontaktejaan.
Rintalan mukaan nyt ihmiset ovat oppineet hyödyntämään ateriakassipalvelua, säästämään aikaa ja lisäämään erilaisten reseptien kokeilemista arjessa.
Palvelu on ajankohtainen myös siksi, että se auttaa myös vähentämään ruokahävikkiä, sillä boksien sisältö on suunniteltu tarkkaan: raaka-aineita tulee täsmällisesti se määrä, mitä reseptiin tarvitaan
– Balanco on meille oikea taloushallinnon kumppani, sillä he ottavat keskusteluissa itse esiin asioita, jotka meidän pitää osata ottaa huomioon tekemisessämme.
Balanco kolmella sanalla
Helposti lähestyttävä, luotettava ja nopea.
Juhana Rintala, Ruokaboksin toimitusjohtaja ja osakas
Ruokaboksi on ollut Balancon asiakas vuodesta 2017 lähtien.